onsdag 24 juli 2013

Nike från Samothrake

Så här sägs det ligga till...

Nike från Samothrake är en 244 cm hög marmorstaty, som finns i originalform på Louvrens konstmuseum i Paris. Statyn räknas som en av hellenismens största verk och dateras till 190 f. Kr.
Statyn restes av invånarna på ön Samothrake i norra Egeiska havet. Detta för att ära segerns gudinna Nike efter ett stort sjöslag, som samothrakerna vunnit.
Statyn påträffades i en helgedom på ön 1863.

Vääänta liiite här nu.

Varför har hon inget huvud? Varför har hon inga armar? Varför har Nike från Samothrake inga fötter?

När jag guidar i parken kör jag den blodiga versionen, något skarvad och påhittad. Det får jag göra, för jag är värmlänning... och vi skarvar gärna. Så här låter det då:

"Nu står vi nedanför Rottneros Parks landmärke. En mäktig staty som tidigare hade något av funktionen som parkens logotype. Originalet finns på Louvren i Paris och vi är stolta över att ha en fin kopia hos oss... Hon saknar huvud, som ni ser. Och tro mig, vi har letat under varenda buske här nedanför och kan inte hitta det... (paus för eventuellt skratt).

Det är Nike vi ser. Nike var segerns gudinna i den grekiska mytologin. Statyn som original är daterad till cirka 190 före vår tideräkning. Nike från Samothrake sägs vara en av hellenismens största verk.
Statyn restes av invånarna på ön Samothrake. De var kända för att vara ena riktigt duktiga krigare. De hade vunnit ett stort sjöslag och ville ära segerns gudinna. Sagt och gjort - en staty fick det bli.

Helt plötsligt - utan förvarning - invaderades ön av ett gäng krigiska romare. Trots hårt motstånd från samothrakerna lyckades romarna gå segrande ur striden. Som en sista förnedrande gest, och för att knäcka all eventuell revanschlystnad, rev romarna ner Nike-statyn. De högg huvudet av henne. De högg armarna av henne. De högg av hennes fötter. Kroppsdelarna begravdes sedan på olika delar av ön för att invånarna inte skulle kunna bygga ihop henne igen. Kroppen dumpades brutalt ute till havs.

1863 hittades kroppen av några dykare. Statyn bärgades och ställdes i en kyrka på ön men finns idag, som tidigare nämnts, vid Louvren i Paris.

Och allt jag sagt är sant - det lôver jag"


//Kamilla


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar